Julstuga

granen

Granen är klädd, bilden är suddig men envisas man med att fota utan blixt så blir det så här. Granen går i vitt och silver med pärlor, kulor, glasprismor och rosetter. Skinkan står i ugnen och köttbullarna är färdigstekta. Köttbullarna är gjorda efter mormors recept. Jag ringde henne idag för att få receptet;
– Ja sen är det ju kryddningen, säger mormor.
– Mmm, säger jag. Hur mycket av de olika kryddorna? Och vilka kryddor överhuvudtaget?
– Ja du kan ju ta lite kryddpeppar. Och vitpeppar förstås. Salt.
– Ok men hur mycket?
– Ja du får smaka av och känns när det räcker. Du kan även ta i ingefära.
– Jaha men ungefär hur mycket?
– Nä det kan jag inte svara på, du vet, jag smakar av och så känner jag när det räcker.

Det är en riktig mormor det! Sådan kommer jag aldrig bli. Nu är köttbullarna gjorda i alla fall. Jag tror de blev ok. Joakim sa att han tyckte de var goda men att de inte smakade kött??! Frågan är om man lyckats med kryddningen då?

~ av bredablick på 21 december, 2008.

7 svar to “Julstuga”

  1. Ha ha ha ha köttbullarna är goda men smakar inte kött! Jag dör av skratt!
    Mormor har iallafall rätt. Krydda lite, stek och smaka av om man är osäker….förlåt Gullan, det är lätt för mig att säga som är utbildad kock och lever i köket….. Hoppas ändå att allt smakade kanon!

    Många kramar

  2. Granen är super fin. Jag tror att du lyckats bra med köttbullarna, dom låter jätte goda :)
    Kram

  3. Åh, så mysigt det är med gran ändå! Er pryder verkligen sin plats =)
    Fnissar lite åt recepthistorien, ;), huvudsaken att köttbullarna blev goda iaf, även om dom inte smakar kött, *hihi*

    Önskar er en riktigt god och trevlig jul tillbaka!
    Stora Julkramen! =)

  4. köttbullarna blev säkert jättegoda! Eran Julgran var också jättefin! Visst är det mysigt nu när det börjar närma sig JULAFTON!? Huset har nog förändrats lite sen sist du var ”här”..men inte så jättemycket..lite nya tapeter och så bara. Vi har iofs renoverat den vita tegelväggen-gaveln. Nu är det puts och nya fönster på den sidan..blev kanon! Ha det så mysigt framför julgranen..O God Jul!

  5. Jättefin gran!
    Nu kan jag börja sakna gran jag också, men bestämt är bestämt så det så!
    Jag tror också att köttbullarna blir bra , ibland behöver dom ”ligga till” sig innan man känner den goda smaken.
    Kram

  6. Väl dekorerad gran! Med barn i huset, kan jag glömma den där välstylade granen som jag skulle vilja ha. Julgranspyntet i vårt hem består förutom kulor i olika färger, av en massa hemma- och skolpysslade saker i varierande storlek och kvalitet… Ibland kommer nån stolt unge med en liten sak urklippt av skrivarpapper med blyertsränder på. Då är det bara att hålla god min och hänga upp den! =o)

    God jul på dig!!!!

  7. Vill på önska GOD JUL OCH GOTT NYTT TRÄNINGS ÅR.

Kommentera

 
