Penny Vincenzi

Under jullovet har jag läst mycket. I soffan eller på sängen under filten. Mysigt och lägg då till att föremålen för min läsning är och har varit av utomordentlig klass. Jag är nu på sista delen av en maffig släktkrönika av Penny Vincenzi. Den första boken, ”Ingen ängel” tar sin början vid sekelskiftet 1800-1900-talet. Man får sedan följa karaktärerna över tid, de får barn och idag läser jag sista boken och årtalet är nu sent 1950-tal. Några personer från första boken lever än annars är det barnbarn och barnbarnsbarn som gäller. Böckerna skildrar livet i en bokförlagsfamilj i London under krigen med barnafödslar, kärlekshistorier, intriger, glädje och sorg. Allt kryddat med härliga personporträtt och välutvecklade miljöbeskrivningar. Jag fullkomligt älskar serien och det är med sorg som jag inser att min tid med klanen Lytton snart är till ända.
Den andra boken heter ”Celias döttrar” och sista delen ”Farliga frestelser”. Tegelstenstjocka böcker som varmt rekommenderas!

~ av bredablick på 3 januari, 2009.

6 svar to “Penny Vincenzi”

  1. Låter väldigt trevligt!!! Såna böcker älskar jag också, det svåra är dock att ”skiljas”. Man känner sig nästan som en av dom , eller hur?
    Välkomna imorgon!
    Kram och trevlig lördagskväll önskar din mamma

  2. Åh, hennes böcker har jag också läst! ”Spetsnäsduken” är väl en av hennes om jag inte minns fel? Jag har nog de du skriver om ngnstans, iaf första och andra boken.. Jag ska nog ta tag i dem nästa gång jag får ett läsryck! Idag fick jag den senaste Grishamboken som också hägrar!

  3. Jag har den första, men det är länge sen jag läste den. Kommer ihåg att den var bra! Kanske dags att ta ett varv med den igen?

    Gott nytt år!

  4. Härligt att läsa va!?
    Blev fast för en ny bok igår och läste ut den samma dag! Jag är en sån idiot som sträckläser när jag läser! Tråkigt!
    Älskar faktaböcker och biografier! En och annan kärleksblask slinker emellan ibland hi hi hi

  5. tack för tipset!! Har INGENTING att läsa just nu och jag blir gaaalen när jag ska lägga mig på kvällarna och det enda jag har är nån gammal tidning att bläddra i…..

  6. Tack för tipset!!

    Ses i morgon?! Hoppas det!

Kommentera

 
