Att jobba

Så var man tillbaka på jobbet idag. Helt ok men absolut inte roligt. Missförstå mig rätt, jag har ett jobb jag trivs med och är utbildad för. Det är bara det att jag tycker inte det är vidare roligt att jobba, att arbeta överhuvudtaget. Jag vill vara ekonomiskt oberoende och själv välja vad mina dagar ska innehålla. En gång på jobbet hade vi diskussionen om huruvida man skulle jobba eller ej om man var just ekonomiskt oberoende. Jag sa aldrig i livet. Mina jobbarkompisar skulle aaaaabsoluuut fortsätta jobba och tyckte jag hade en underlig inställning och hur skulle jag möjligen kunna fylla mina dagar? Inte svårt alls hävdar jag. Jag skulle fylla dem med resor, matlagning, träning, promenader, familjeliv, kultur, välgörenhet, sommarstugepyssel (jag skulle nämligen köpa en sommarstuga direkt), inredning, shopping, fotografering, kurser etc, etc, etc. Jag skulle helt enkelt fylla dem kvalitet på mina villkor. Nu blir det lätt att veckorna rusar på och man lever för helgerna. Och på helgen ska man vilja, orka och hinna med, helst allt det jag skrev innan. Plus att man ska må bra, gud förbjude att man blir sjuk på helgen samt vara på ett strålande humör.
Hur skulle du göra om du var ekonomiskt oberoende?

~ av bredablick på 7 januari, 2009.

14 svar to “Att jobba”

  1. He he he he ja, jag skulle nog göra som du! Vet inte om jag skulle fortsätta att jobba. Det vet jag nog om jag någonsin hamnar i den situationen. Det jag skulle sakna om jag inte jobbade är den sociala biten med arbetskamrater, kunder och leverantörer som man har meningsutbyten med dagligen. För mig är den biten otroligt viktigt!
    Jag skulle absolut dra ned jätte mycket på arbetet och fylla resten med sådant som man brinner för……..

    Det är absolut en DRÖM!!!!!!

    Kramet

  2. Som den arbetsnarkoman jag är skulle jag fortsätta jobba, men inte i samma utsträckning. Jag skulle nog gå ner från mina idagsläget 205% till 75%. På äldredagar kanske ännu mindre.

    Är också tillbaka idag sedan 19/12. Har aldrig haft så lång julledighet innan, men det har varit härligt. Ett par timmar här och där har jag jobbat, men mest njutit av ledighet, familj, hund och motion.

    Må väl!

  3. Jag skulle nog vilja jobba/plugga ca 25-50 % ändå tror jag, även om jag var ekonomiskt oberoende. För att ha en fast punkt i tillvaron, och ha något att göra när barnen är i skolan/ på dagis. Jag är en sån person som behöver vardagsrutiner för att må bra, och jag är nog grundlurad/manipulerad av staten och makten att man SKA ha ett jobb för att vara värdig medborgare i lilla landet lagom, haha!
    Men det sköna skulle ju vara att veta att man inte till varje pris MÅSTE arbeta. ;)

    Men frågar du mig igenom om 10 år så svarar jag kanske helt annorlunda =)

    Kramis!

  4. Nähä du jag skulle inte heller jobba!! Jag skulle överlåta min tjänst till någon som skulle behöva dom pengarna bättre ;)!
    Skämt och sido så gillar jag mitt jobb men NEJ jag skulle ta semester till pensionen och fylla dagarna med annat kul…
    puss

  5. Livet är kort och man ägnar alldeles för mycket tid på jobbet!! För ett år sen hade jag utan minsta betänketid sagt upp mig på studs, men nu… Jag trivs så himla bra och gillar mina jobbarkompisar…. Jag är ju rätt social och skulle nog känna mig ensam efter ett tag. eftersom det skulle vara få med tid att umgås med mig. Fast man kunde förstås skaffa en hund eller fem till och träna hela dagarna :-)
    Kram

  6. Inte en chans att jag skulle fortsätta att jobba om jag blev ekonomiskt oberoende! Jag skulle framför allt kunna försöka mig på att bli en riktig sömmerska. Vem vet, jag skulle säkerligen sakna att pyssla med det jag gör på jobbet så småningom, men ett år eller två skulle jag definitivt kunna klara mig utan att jobba.. ;)

  7. Jag skulle göra precis samma sak som du. Det enda jag oroar mig för att man skulle känna sig lite ensam efter ett tag.

    Ge mig ett par miljoner!

    Kram

  8. Bra fråga! Jag hade nog slutat jobba tror jag..Iallafall ett tag. Kanske hade jag öppnat en egen liten butik med delikatesser eller kanske inredningsprylar.. Pengar föder ju många möjligheter..helt klart! Man skulle ju kunna uppfylla många drömmar om man hade obegränsat med pengar..Tycker inte att du har en ”underlig inställning” som dina arbetskompisar sa.. Tvärtom, tror att de flesta skulle göra så faktiskt!

  9. Jag hade iaf inte jobbat kvar på mitt nuvarande jobb! Hade jag inte behövt pengarna men ändå kände att jag ville ha nåt att göra på dagarna så hade jag gjort nån volontär grej, eller kanske startat nåt eget. En liten mysig affär kanske?! Men innan jag började jobba hade jag självklart tagit några semester år till att bara göra saker jag vill och känner för! Fatta va underbart att själv välja om man känner för att jobba eller inte! Men samtidigt, hade man haft pengar så kanske man hade sett saken annorlunda! Det är en intressant fråga faktiskt =) kram kram

  10. Nej jag skulle inte gå till jobbet varje dag om jag inte behövde för pengarnas skull, trivs ju jättebra med mitt jobb, men nej, skulle vilja vara en FRI människa och kunna göra vad jag vill, sommarstuga att pyssla med skulle jag också skaffa….

  11. Vilket påhopp!=) Jag shoppingsjuka!? Haha. Till mitt försvar då: Det var längesen ja köpte nåt nytt, behöver nya kläder till då vi ska iväg, parfymerna var två små flaskor istället för en stor och dem är ju egentligen till för personer i min omgivning! Duger detta =) Kramar

  12. söt du är! =) Ja spelkväll snart tror jag,men kanske ett spel som Jocke klarar av då?!Haha! Måste ju träffas och planera inför den kommande weekenden! Om vi ska kunna komma på nåt bra till lilla pappsen kanske vi ska slå våra kloka huvuden ihop?! Vad gör ni ikväll!?kram

  13. Jag kan bara hålla med, ge mig cash damnit! ;D
    Hade jag vunnit en massa pengar så hade jag lätt, köpt er ett hobby hus i Grekland som ni hade kunnat få bjuda in mig och B till :)

    Kram

  14. Som ekonomiskt oberoende skulle jag ju kunna plugga hela livet!!! =o)

Kommentera

 
