Allt i Hemmet 1960 och 1961

Föga anade jag vilka skatter jag fått av min mormor. Hon undrade om jag ville ha två samlingar av tidningen Allt i Hemmet från 1960 resp 1961. ”Du gillar ju det där med gamla saker och möbler och så” sa hon. Jodå tänkte jag och bar hem de tunga böckerna (tidningarna från resp år är inbundna i en bok med hårda pärmar, en tjock bok). Och de visar sig vara rena rama retroskatterna! Där i finns mina drömmar och mina loppisfynd ”på riktigt”. Så som de användes på den tiden. Stringhyllor i nästan alla reportage, Koka blå-porslin på köksborden, stråklädda kaffetermosar, kobra-telefoner. De finns där allihopa, klassikerna, de som jag trånar efter idag. Kolla in Sjuan-stolen, nr 4 (även om den här omnämns som Myran) och kolla framför allt in priset!!!:
Photobucket
Högt, högt, högst (?) upp på min önskelista står en Lamino-fåtölj, kolla här:
Photobucket
Stringhyllan som jag har två ex av här hemma:
Photobucket
Man kan läsa om hur man kan bygga sig en villa för 48 000 kr, möblera ditt vardagsrum från Möbel-IKEA för under 2000 kr, Kockums nya ugn med belysning och imfritt insynsglas, tester av de ”nya dyra ångstrykjärnen”, Philips integrerade teknik med 21 tums tv, radio och stereo-grammofon i teak eller mahogny för 2195 kr. Jag skulle kunna läsa högt för er hela kvällen :-) Underbar läsning och minst lika underbara bilder! Tack mormor!

~ av bredablick på 30 november, 2009.

9 svar to “Allt i Hemmet 1960 och 1961”

  1. Vilken skatt!

  2. Regniga dagar brukade jag ligga på övervåningen i vår sommarstuga och läsa gamla Allti Hemmet från 60-talet som mormor och morfar sparat i en stor hög i vindsförrådet. :)
    Tidningarna speglar förutom själva inredningen en helt annan livsstil. Hur kul som helst!

  3. Verkligen kul att se så många saker som fortfarande är inne!!!!!

    Ha en underbar dag sötaste Malena!

  4. Underbart! Jag som trodde att du inte ville ha böckerna……
    Kram mamma

  5. Åh vilken skattkammare du fick, kul!

    /Åsa

  6. Åh, tänk om man kunde ha fått en nybyggd villa för 48 000 nu också ;)

    Ja, det är nästan så att det är så mycket pynt och grejer på julafton här, så man knappt kommer innanför dörrarna. Nuförtiden kommer det hem en väldans massa med barnen från skolan ;)

    Kramen!

  7. Wow, vilka massa roligheter det måste finnas i de där tidningarna och böckerna…
    :-)

  8. Wow, vilken skatt! Nu ska jag spara mina tidningar på vinden till dottern! Jag har fresten sparat alla Ikea kataloger sedan 2000! Får för mig att det kommer att vara roligt att bläddra tillbaka i om ett par år.

  9. Vilken skatt!

Kommentera

 
